counter create hit

مطالب مرتبط:

استفاده از ماهواره در ایران قانونی خواهد شد؟

رایزنی ها برای بازنگری در قانون ماهواره این پرسش را پیش آورده که آیا تجربه شکست خورده پیش رو، منجر به تدوین قانونی دارای کارکرد عملیاتی که نفس ماهواره را به رسمیت بشناسد و در عین حال صداوسیما را مکلف به توسعه حضور در این بستر نماید، خواهد شد و یا همچنان تصو ...

فیلم های تلویزیون در تعطیلات

در روز های پایانی هفته فیلم سینمایی «محمدرسوال الله (ص)» به کارگردانی مصطفی عقاد از تلویزیون پخش می شود.

عواقب امنیتی خشکسالی، کشور را تهدید می کند

دکتر بهروز بهزاد، کارشناس محیط زیست با اشاره به فاجعه بار بودن خشکسالی پیش روی ایران تاکید می کند که در صورتی که خشکسالی رخ دهد مهاجرت های میلیونی را رقم می زند که اگر به منازعه نرسد مناسبات جمعیتی و نیروی انسانی را دستخوش تغییراتی می کند که عواقب امنیتی اش کشور را تهد ...

فرزند در دادگاه: پدرم را اعدام کنید!

زن میانسالی که در نخستین ساعات پس از سال تحویل شاهد قتل دخترش به دست شوهر او بود صبح دیروز به همراه سه نوه اش به دادسرای جنایی تهران رفت تا خواهان قصاص دامادش شود. ...

اطلاعیه شماره ۴ یکسان سازی نرخ ارز

بانک مرکزی اعلام کرد:تمام پرداخت های مربوط به قراردادهای فاینانس (اعم از پیش پرداخت، بازپرداخت هزینه ها و غیره) از این تاریخ بر اساس نرخ جدید (در حال حاضر بر مبنای هر دلار 42000 ریال یا معادل آن به سایر ارزها) انجام خواهد شد. ...

پیگیری ویژه برای درمان قربانی اسیدپاشی تبریز

گفت وگوی روزنامه «شهروند» با پزشکی که داوطلبانه وضع درمانی قربانی اسیدپاشی در تبریز را پیگیری می کند را می خوانید.

تهیه کننده پایتخت: یک گلوله واقعی هم شلیک نشد

«حمله داعش وطنی به اثر ملی! اولین کارخانه سیمان ایرانی به دست داعشی های وطنی تخریب شد! پایتختی ها، ترکیه را تبلیغ کردند و اثر ملی را به گلوله بستند و ....» اینها برخی از جملات و واکنش هایی است که چند روز گذشته در شبکه های اجتماعی، فضای مجازی و سایت های خبری درباره د ...

قلب سلیم چه ویژگی هایی دارد؟

قلب سلیم چه ویژگی هایی دارد؟

به گزارش جهان نیوز، در قرآن کریم در خصوص ویژگی های قلب سلیم آمده است: خَت َمَ اللهُ علی قُلُوبهم و عَلَی سمعهم و علی ابصَارِهم وغِشاوةٌ و لَهُم عَذَاب عظیمٌ. (بقره ، 7). خداوند بر دلها و بر گوش آنان مهر زده است و در برابر چشمانشان پرده ای است و برای آن ...

لاشه یک قلاده پلنگ در شیروان پیدا شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: لاشه یک قلاده پلنگ که بزرگترین گربه سان ایران است، در حوالی روستای زو شهرستان شیروان توسط دوستداران محیط زیست و اهالی روستا پیدا شد. ...

ترافیک در جاده کندوان نیمه سنگین است

سرپرست اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای چالوس گفت که ترافیک در مسیر جنوب به شمال جاده کندوان نیمه سنگین است.

فیلم هایی که امروز از تلویزیون پخش می شود

۵۰ فیلم در پایان هفته از شبکه های مختلف سیما پخش می شود.

پاسخ تند امیرمهدی ژوله به سیروان خسروی/ الان دقیقا از کجای ماجرا مشمئز میشی؟

امیرمهدی ژوله در جواب سیروان خسروی نوشت: «ما رای دادیم که بتوانیم انتقاد کنیم. بتوانیم مراقبت کنیم، تذکر بدهیم، موأخذه کنیم و اصلا پشیمان بشویم.»

جلوگیری از خودسوزی مرد ۵۱ ساله در تهران

فرمانده يگان امداد پایتخت از انصراف خودسوزی مردی 51 ساله توسط ماموران مقر نبی اکرم (ص) در محدوده خیابان دانشگاه خبر داد.

بهتاش پایتخت: حکم پیاز وسط سیر ترشی را داشتم!

اگر بهتاش دیده شد فقط به خاطر تلاش، استعداد و توانایی من نیست. به دلیل تفکر، خلاقیت و طراحی آقای محسن تنابنده و گروه نویسندگان، همچنین اعتماد آقای مقدم و نوع پلان گیری ایشان است. هیچ بازیگری به تنهایی نمی تواند در هیچ محصولی دیده شود مگر آن که پشت صحنه و همکاران خ ...

ماکرون: بشار اسد از گاز کلر، استفاده کرده است

رئیس جمهوری فرانسه مدعی است دولت دمشق دست کم از گاز کلر علیه شهروندانش استفاده کرده است و پاریس هم به وقتش پاسخ این اقدام را خواهد داد.

آلمان: اگر خواستید سوریه را بزنید، اطلاع دهید!

وزیر خارجه آلمان امروز (پنجشنبه) گفت، آلمان انتظار دارد پیش از هرگونه حمله متحدان غربی علیه نیروهای بشار اسد در سوریه مطلع شود چرا که متحدان باید روی این مساله متحد باشند. ...

استیو وزنیاک، از خالقان اپل، هم از شبکه اجتماعی فیس بوک خارج شد: «اپل با ارائه محصولات خوب پول در می آورد نه از طریق کاربرانش»

استیو وزنیاک، از خالقان اپل، هم از شبکه اجتماعی فیس بوک خارج شد: «اپل با ارائه محصولات خوب پول در می آورد نه از طریق کاربرانش»

«استیو وازنیک»، یکی از موسسان شرکت «اپل» در اعتراض به نقش حریم خصوصی کاربران در فیس بوک از این شبکه اجتماعی خارج شد.به گزارش صدای آمریکا، او در ایمیلی به روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی» از این تصمیم خود گفت. آقای «وازنیک» می گوید فیس بوک پول زیادی ...

سینما دفاع مقدس ، سینما را با استفاده از باقی مانده/ برای پر کردن مخاطب تئاتر از استراتژی جنگ اندیشیدن/ تاریخ دفاع مقدس پر است از قصه های ناب در صنعت فیلم

سینمای دفاع مقدس، سینمای محجور مانده/ باید برای پر مخاطب شدن سینمای جنگ راهکاری اندیشید/ تاریخ دفاع مقدس پر از قصه های ناب برای فیلمسازی است

کار ساعت: 09:52 منتشر شده در مورخ: 1396/07/05 شناسه خبر: 1202385 در جامعه و تاریخ هشت سال دفاع مقدس و شخصیت های ظهور در قلب من, خاطرات و روایات زیادی وجود دارد که حکایت از ناب ترین صنعت فیلم است که آن را واقعا مایه تاسف است که این طور نیست. به گزارش شبکه اطلاع رسانی - به نقل از حکمت ناران; سینمای ایران در سال های اخیر رشد و موفقیت بزرگ در عرصه بین المللی است. پس از درخشش توسط اصغر فرهادی با ما در این فیلم به نوعی صاحبان این است که موج جدیدی در سینمای کشور ایجاد کرد و تقریبا اکثر عجیب و غریب است که اتفاق می افتد این است که ما با تمرکز بر راه فرهاد است که توسط, خوب, استعدادهای نیز کشف شده است. وحید glind گفت: روستایی میوه, سینما, فرهادی, و سایت آن ایجاد کرد اما اگر کمی به افزایش سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی, نگاهی به کشف جالب مکالمات یکی از گونه های است که این کشور در دهه شصت برای پیدا کردن سینمای دفاع مقدس است. فیلم با محوریت دفاع مقدس در قلب جنگ علیه زنان است. این حق است و ansav فیلم های پرفروش و فکر در آن سال ساخته شد با گیشه با اقبال عمومی برخوردار است به نظر می رسد پول را به خود جلب. فیلم هایی مانند باشو غریبه کوچک اثر بینظیر توسط بهرام بیضایی و مجازات به کارگردانی ساموئل چيان از جمله فیلم های موفق در ژانر دفاع مقدس است که در قلب از سال های جنگ و در آن فیلمسازان دیگر چون سیف الله داد و رسول ملاقلی پور هم ظهور میکنند که در عرصه ی سینمای دفاع مقدس فعال هستند که در این بین بیشترین سهم را زنده یاد رسول ملاقلی پور دارد، در ادامه بعد از خاتمه ی جنگ تحمیلی دوران تازه ای برای سینمای دفاع مقدس شکل میگیرد و فیلمسازانی که خود تجربه ی حضور در جبهه ها را داشته اند توانستند با پرداختن به موضوعاتی در دل جنگ و پشت خاکریزها، تا مسائلی چون بعد از جنگ و در دل جامعه بپردازند که از جمله فیلمسازان خوب در این عرصه را میتوان ابراهیم حاتمی کیا نام برد که با فیلمهایی مثل دیده بان، مهاجر، از کرخه تا راین، بوی پیراهن یوسف، آژانس شیشه ای و روبان قرمز توانست بخوبی به مسئله ی جنگ بپردازد و فیلمسازان دیگری چون جمال شورجه، رسول ملاقلی پور و احمدرضا درویش بیشترین سهم را در پرداخت به سینمای دفاع مقدس دارند و این رویه تا پایان دهه ی هفتاد ادامه دارد و در دهه ی هشتاد فیلمسازانی چون احمدرضا درویش، رسول ملاقلی چور، ابولقاسم طالبی و کیومرث پوراحمد با نگاهی متفاوت تر به سینمای دفاع مقدس میپردازند که حاصل آن فیلمهایی به یادماندنی چون: دوئل، اتوبوس شب و میم مثل مادر است و این رویکرد با نگرشی متفاوت دنبال میشود و سینمای دفاع مقدس از ناحیه ی مخاطب دچار افت شدیدی میشود و رویکرد فیلمسازان به این گونه از سینما کمرنگ حس میشود و حضور فیلمهای دفاع مقدسی کم میشود هر چند که بنظر میرسد فیلمها با پختگی بیشتری ساخته میشود اما مسئله ی کم شدن مخاطب این گونه ی سینمایی، مسئله ای است که در این مقاله قصد داریم به تحلیل آن بپردازیم. بنظر میرسد سینمای دفاع مقدس در دوره ای تبدیل به یک سینمای مقدس و ارزشی میشود، با روی کار آمدن فیلمسازانی چون جمال شورجه با آن فیلمهایی با تم قهرمانانه و تصویری تا حدی غلو شده از رزمندگان در جبهه ها، کمی مخاطب را پس میزند و پس از آن فیلمسازانی چون کمال تبریزی و مسعود ده نمکی با دستمایه قرار دادن فضاهایی کمیک و شوخ طبعانه در دل فضای جبهه ها و سینمای دفاع مقدس، موفق میشوند ارتباط مخاطب با سینمای دفاع مقدس را بیش از پیش قوی کنند و به نوعی با آشتی مجدد مخاطب با این سینما مواجه شویم، لیلی با من است و اخراجی های یک، هر دو از فیلمهایی هستند که در عرصه ی سینمای دفاع مقدس سنت شکنی میکنند و اتفاقاً در اجرا و مفهوم هم چیزی کم نمیگذارند و جزو فیلمهای موفقی هستند که هم نظر منتقدین و هم مخاطبین را جلب میکنند، اما در ادامه، خیلی شاهد تولید چنین فیلمهایی نیستیم و سینمای دفاع مقدس کم کم به حاشیه میرود هر چند که با ظهور فیلمسازان جوان موفقی چون محمد حسین مهدویان رو به رو هستیم که با نگرشی متفاوت در فرم، ایستاده در غبار را میسازد که الحق و ولانصاف فیلم فوق العاده ای ست، اما در مجموع مسئله ی عدم پرداخت فیلمسازان ما بالاخص فیلمسازان جوان ما به مسئله ی هشت سال دفاع مقدس که قاعدتاً در دل آن پر از سوژه های ناب برای دستمایه قرار دادنِ فیلمسازی ست، مسئله ای جدی است که عدم پرداخت به آن کمی نگران کننده و تا حدی عجیب بنظر میرسد، حال آنکه همه میدانیم که فضای آن سالهای جنگ، پر از ایده های ناب برای دستمایه قرار دادنِ شکلگیری فیلمهایی به یادماندنی خواهد بود. اگر سینمای هالیوود را با دقت در هر سال دنبال کنید متوجه میشوید که سینمای آمریکا هر سال حداقل دو الی سه فیلم خیلی خوب به لحاظ اجرا درباره ی جنگ دارد که در اکثریت غریب به اتفاق آنها سربازان آمریکایی قهرمان اصلی فیلم هستند و اتفاقاً سوژه ی اصلی داستان آنها عمدتاً از داستانهای واقعی در دل جنگ الهام گرفته شده، نمونه ی تازه ی آن فیلم ستیغ اره ای اثر مل گیبسون است که نامزد اسکار بهترین فیلم هم شده بود. چند شب پیش فیلمی به نام مگان لیوی را میدیدم، فیلمی تازه از سینمای آمریکا درباره ی زن سربازی که به همراه یک سگ راهی خاک عراق میشود برای تجسس مکانهای بمبگزاری شده، فیلمی که داستان و فیلمنامه حرف خاصی برای گفتن ندارد اما در اجرا و پخش آنقدر قوی است که موفق میشود مخاطب چون منی را که در این سوی دنیا نسبت به آنها هستم و هیچ سنخیتی با فرهنگ آمریکایی ندارم را ترغیب به دیدن فیلمش بکند، به خلاصه داستان فیلم دقت کنید: شخصیت اصلی فیلم دختر جوانی است به نام مگان لیوی که به شدت افسرده است و با مادرش هم دچار مشکل است، مادری که همسرش را رها کرده و با دوست همسرش رابطه ی جدیدی را شروع کرده و خود مگان هم دوست صمیمی پسرش را ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر از دست داده و او و دوستش هر دو با هم مواد مصرف کردن اما مگان زنده مانده و دوستش زنده نمانده و مگان با مشکلات پیش رو و شدت زیاد از افسردگی تصمیم میگیرد به ارتش ملحق شود و در ارتش مسئول یکی از سگهای بمب یاب میشود و مامور رفتن به عراق میشود برای عملیات تشخیص محلهای بمبگذاری شده و… به خلاصه ی داستان دقت کردید؟ بنظر میرسد که خیلی داستان جذابی نیست؟ قهرمان داستان که از نظر شخصیتی و روانی اصلاً شخصیت سالم و مثبتی ندارد، چه از لحاظ خانوادگی و چه از لحاظ جایگاه اجتماعی را طوری در فیلم نشان میدهند که گویی یک قهرمان ملی و میهنی است! این همان هنر سینماست، این همان قدرت رسانه است که غربی ها خوب بلدند از آن استفاده کنند و گویی متاسفانه ما در استفاده از آن عاجز بنظر میرسیم. فیلم مگان لیوی یک نمونه ی بسیار کوچک از قهرمان پروری آمریکایی ها در سینمای هالیوود در جنگ است و در این زمینه آنها سالهاست که شاهکارهای فوق العاده ای را در تاریخ سینمای جهان ثبت کرده اند و حال آنکه ما در تاریخ هشت ساله ی دفاع مقدس خودمان، یعنی جنگ تحمیلی ایران و عراق، دارای پر از قهرمانان متدین و با ایمان و با شخصیتهایی فوق العاده هستیم که همگی محجور مانده اند و هرزگاهی فیلمسازان خوش ذوقی چون محمد حسین مهدویان به آن میپردازند مثل فیلم تماشایی ایستاده در غبار که درباره ی سردار احمد متوسلیان است و فیلم توانست هم در بین مخاطب و هم در بین منتقدین به ارزشگذاری بالایی برسد و حالا ببینید که تاریخ دفاع مقدس ما چقدر دارای اینچنین شخصیتهایی است، شهید همت، شهید باکری، شهید محمد جهان آرا، شهید چمران، شهید باقری و خیلی از شخصیتهایی که قصه ی زندگی و رشادتهای آنها هر کدام میتواند یک فیلم سینمایی تماشایی برای مخاطبان و ثبت در تاریخ باشد، اما چرا فیلمسازان ما سمت این سوژه ها نمیروند؟! عوامل زیادی میتواند دخیل باشد مثل بودجه ی سرشاری که این نوع سینما میطلبد و نگاه و رویکرد مخاطبان به سینمای دفاع مقدس و خیلی از مسائل دیگر، اما هر چه که هست این مسئله ای نگران کننده برای سینمای ماست و مسئولین و متولیان امر باید برای این موضوع چاره ای بیاندیشد و بنظر میرسد سینمای دفاع مقدس در بین ژانرهای سینمایی ایران که همگی هم شبیه به هم شده اند و مختص شده اند به دعواهای زن و شوهری و خیانت و دروغ و عموماً در یک آپارتمان که دیگر کم کم دارند از حوصله ی همگی خارج میشوند. در این بین هستند فیلمسازان خوش ذوقی که در عرصه ی دفاع مقدس فیلمهای خوبی میسازند مثل فیلم ویلایی ها که در گیشه فروش خوبی نداشت و مخاطب زیادی را به خود جلب نکرد، فیلمی با پروداکشن خوب و فضاسازی ای عالی در دل یک موقعیت جدید از فضای آنروزهای جنگ، فیلم با دقتی مثال زدنی در همه ی امور تکنیکی و محتوایی ساخته میشود اما در گیشه موفق عمل نمیکند، چرا؟؟ چرا پر فروش ترین فیلمهای تاریخ سینمای ما عمدتاً فیلمهای سخیف کمدی هستند؟ این آمار برای کشوری که مدعی تمدن چند هزار ساله و شعر و ادب و… است نگران کننده نیست؟ چرا باید فیلمسازهای ما کم کم به سینمای کمدی، آنهم از نوع جلف و مبتزل آن روی بیاورند؟ آیا زمانش نرسیده که سینمای ما برای مسئله ی پخش و اکران خارج از کشور و کسب درآمد بیشتر برای فیلمها و فیلمسازان چاره ای بیاندیشد؟ موسسات و ارگانهای دولتی چقدر از فیلمسازان جوان در قبال ساخت فیلمای پر بودجه ی ارزشی کمک میکنند؟ فیلم محمد رسول الله ساخته ی مجید مجیدی را به یاد بیاورید! تکلیف این فیلم در جشنواره های بین المللی چه شد؟! چرا این فیلم با اینهمه هزینه و پروداکشن نتوانست آنگونه که باید دیده شود؟! یک پخش کننده ی ایرانی که مقیم آمریکاست و در این کشور مشغول تهیه کنندگی فیلم است در برنامه ی هفت میگفت: ما اصلاً نفهمیدیم فیلم محمد سول الله آقای مجیدی چه به سرش آمد و در اسکار هیچکس این فیلم را ندیده بود و حقیقت این است که فیلمها را پخش کننده ها به جوایز و تماشاگران میرسانند نه کیفیت ذاتی خود فیلم! جمله ای که این تهیه کننده میگوید تکان دهنده است و مسئولین امر باید به فکر پخش مناسب برای فیلمها باشند و اینکه به صرف ارزشی بودن یک فیلم بی محابا به آن پول تزریق کنیم هم ایده درستی نیست و باید از پیش برای درآمدزایی فیلم هم فکری کرد، همان کاری که سینمای هالیوود انجام میدهد و حتی فیلمهای عظیم با پروداکشنها و هزینه های عظیمش هم به سود دهی میرسند حتی اگر در نگاه مخاطب و منتقدین دارای ارزش کمی باشد! با توجه به مطالب بالا میتوان اینگونه عنوان کرد که بخش عظیمی از اینکه سینمای دفاع مقدس در سالهای اخیر کمرنگ شده و محجور مانده مسئله هزینه های آن است که بنظر میرسد بغیر از ارگانهای و بنیادهای سینمایی، شخص دیگری نیست که بتواند از پس هزینه هایش بربیاد، بخصوص که تجربه نشان میدهد برای تهیه کننده ها هم به صرفه نیست چون گیشه ی خوبی هم ندارد و پس باید برای پر مخاطب شدن سینمای دفاع مقدس راهکاری اندیشید و اینجاست که نقش پخش کننده پر رنگتر میشود و پخش، اکران و تبلیغ فیلم دارای اهمیت بیشتری میشوند. در مجموع تاریخ هشت ساله ی دفاع مقدس و شخصیتهای ماندگاری که در دل خاطرات و روایات آن وجود دارد پر از قصه های ناب برای فیلمسازی است که واقعا حیف است که به آن پرداخته نشود و این مسئله که سینمای دفاع مقدس روز به روز در حال کمرنگتر شدن در بین مخاطبان سینماست مسئله ای جدی است که باید برای آن چاره اندیشی کرد چرا که سینما، هنر و میراث پر قدرتِ ماندگاری است که میتواند تا ابد تاریخ حماسه ها و جان فشانی های سردارانی چون همت، باکری، چمران و… را ثبت در تاریخ کند تا نسلهای بعدی بدانند که خاک سرزمینشان با جانفشانی ها و از خودگذشتگی های چه شخصیتهای عجیبی حفظ شده است، بطور مثال زندگی شخصیِ شهید دکتر مصطفی چمران به تنهایی آنقدر جذاب است که میتواند نه تنها برای مخاطب ایرانی، بلکه برای تمام دنیا جذاب باشد و واقعاً حیف است که چنین شخصیتی با آن سابقه ی جنگهای چریکی و آرمانگرایی و… هیچ فیلم در خور شخصیتشان تا بحال ساخته نشده، مگر نه اینکه استیون سودربرگ برای شخصیتی چون چگوآرا فیلمی با آن پروداکشن میسازد و فیلم با آن اقبال عمومی هم مواجه میشود، آیا شخصیتی چون دکتر چمران چنین قابلیتی ندارد که بشود از زندگی او چنین قیلمی ساخت؟! پر واضح است که قابلیتش را دارد. به امید روزی که مسئولین امر برای نجات سینمای دفاع مقدس کاری انجام بدهند و فیلمسازان و مخاطبان سینما باز هم با سینمای دفاع مقدس آشتی کنند و در آینده شاهد فیلمهایی عالی از دل تاریخ هشت سال دفاع مقدسمان باشیم و دیگر شاهد اینگونه مظلوم واقع شدن سینمای دفاع مقدس نباشیم. تحلیلگر: محسن سلطاندوست     انتهای پیام/