counter create hit




مطالب مرتبط:
"آشفته‌گی" فریدون جیران پس از "خفه‌گی"+فیلم

"آشفته‌گی" فریدون جیران پس از "خفه‌گی"+فیلم

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا؛ فیلم سینمایی «آشفته‌گی» به کارگردانی فریدون جیرانی از اول اسفندماه سال جاری  آغاز شده و در حال حاضر مراحل فیلمبرداری در لوکیشنی حوالی شمال تهران پشت سر می‌گذارد.در این فیلم بهرام رادان برای اولین بار با جیرانی در ...

رضوانی: برای رسیدن به مدال در شنا حداقل 10 سال کار مداوم نیاز داریم

به گزارش ایلنا، رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلوی ایران تقویت رده‌های سنی پایه را از مهم‌ترین برنامه‌های این فدراسیون اعلام کرد و گفت: برنامه‌ریزی مناسبی انجام شده تا شنای کشور در سطوح بین المللی مطرح شود. محسن رضوانی در مراسم اختتامیه مساب ...

«بازیچه» را با سس تعلیق و ترس می سازم/ اکران یک فیلم گربه ای!

محمدعلی سجادی کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جدیدترین فعالیت های خود در سینما گفت: فیلم سینمایی «طلاقم بده به خاطره گربه ها» برای اکران آماده است و امیدوارم این فیلم سال ۹۷ اکران عمومی شود. البته فکر می کنم این اثر سینمایی در گروه «هنر و تجر ...

تالارهای تئاتر از اولین روزهای سال ۹۷ فعالیت می‌کنند

به گزارش ایلنا، مهدی شفیعی در جلسه هماهنگی برنامه‌های روز ملی هنرهای نمایشی با اشاره به تعطیلات نوروز و اهمیت قرار گرفتن روز ملی هنرهای نمایشی در تقویم کشور تاکید کرد: امسال دومین سالی است که جامعه تئاتر ایران همزمان با دیگر هنرمندان تئاتر دنیا در روز جهانی تئاتر، ...

تکذیب شایعات درباره خانه نشین شدن جمشید مشایخی

سام مشایخی پسر جمشید مشایخی درباره حال عمومی این هنرمند پیشکسوت بعد از ترخیص از بیمارستان توضیح داد: دوران نقاهت ایشان به خاطر شدت بیماری‌ای که داشتند و همچنین کهولت سن طولانی و سخت شده است ولی خوشبختانه خیلی بهتر شده‌اند. او ادامه داد: با توجه به تشخیص ...

مناظره دو اصلاح طلب و اصولگرا، امشب در شبکه یک

به گزارش روابط عمومی شبکه یک، برنامه «نگاه یک» امشب (پنجم اسفند) با حضور سید محمد صادق خرازی" و "محمد حسین صفارهرندی به روی آنتن خواهد رفت. در این برنامه، مهمانان درباره جایگاه عدالت در برنامه‌های کلان کشور، اهمیت توجه به رفع تبعیض‌ها و چرایی ...

وزیر ارتباطات مهمان دورهمی می شود

وزیر ارتباطات مهمان دورهمی می شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : وزیر جوان ارتباطات مهمان برنامه دورهمی می‌شود. محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مهمان برنامه دورهمی مهران مدیری است؛ این برنامه امشب ضبط و تاریخ دیگری پخش می‌شود. ...

ادامه فیلمبرداری قانون مورفی

فیلمبرداری فیلم سینمایی “قانون مورفی” به کارگردانی رامبد جوان و تهیه‌کنندگی محمد شایسته که از اوایل بهمن ماه آغاز شده بود، این روزها در استان گیلان ادامه دارد.  به گزارش ایلنا، فیل ...

عکس های بازیگران سریال عروس استانبول و معرفی آنها

عکس های ایپک, عکس فاروک, عکس های ثریا و معرفی ثریا, عکس های قسمت آخر سریال عروس استانبولی بازیگران سریال عروس استانبول اوزجان دنیز بازیگر نقش اصلی سریال فاروک   آصلی آنور بازیگر نقش ثریا در سریال عروس استانبول ایپک بیلگین بازیگر اسما مادر فاروک صالح بادامچی بازیگ ...

نمایشنامه  ممت درباره تهیه کننده فاسد هالیوود

نمایشنامه ممت درباره تهیه کننده فاسد هالیوود

نمایشنامه‌ ممت درباره تهیه‌کننده فاسد هالیوود سینما و تلویزیون > سینمای‌ جهان - همشهری آنلاین:«دیوید ممت» فیلمنامه‌نویس و نمایشنامه‌نویش مطرح آم ...

درگیری مأموران با گزارشگر ۹۰ در ورزشگاه غدیر

به گزارش وانانیوز،  هنگامی که ووریا غفوری قصد عبور از میکسدزون ورزشگاه غدیر اهواز را داشت گزارشگر برنامه ۹۰ قصد داشت از وی مصاحبه بگیرد اما در این لحظه یکی از مأموران به گزارشگر برنامه ۹۰ اعتراض کرد و اجازه این کار را به ا ...

شرط صدور مجوز واردات مکمل ها/تدوین فهرست داروهای سنتی

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر مهناز خانوی در سومین جلسه کمیته سیاست گذاری فرآورده های مکمل تغذیه ای، با اشاره به اینکه آیین نامه نوین فهرست داروهای سنتی و طبیعی در حال تدوین است که تا پایان سال آن را مصوب و ابلاغ ...

راهکار ده نمکی برای اصلاح جامعه + عکس

راهکار ده نمکی برای اصلاح جامعه + عکس

«مسعود ده نمکی» نویسنده و کارگردان سینما با انتشار عکسی از ابتکار و خلاقیت یک شهروند در تجهیز وسیله کار و مسئولیت اش در اینستاگرام نوشت: هرکس اگر کار ومسئولیت اش را با خلاقی ...

سری دوی کیست؟ + عکس | زندگینامه سری دوی بازیگر مشهور هندی

سری دوی کیست؟ + عکس | زندگینامه سری دوی بازیگر مشهور هندی

عکس: سری دیوی بازیگر هندی | سری دیوی هنرپیشه نامدار هندی، در 54 سالگی بر اثر حمله قلبی درگذشت. او بازیگری را در سن چهار سالگی آغاز و در دوره‌هایی جزو برترین بازیگران زن بود، سری دیوی در سال ...

انتقاد پروانه معصومی از لیلا حاتمی: اگر دوست ندارند بروند جای دیگر زندگی کنند

اظهارات لیلا حاتمی در جشنواره برلین با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شده است. در یکی از این موارد پروانه معصومی از لیلا حاتمی به تندی انتقاد کرد.  بر اساس متن منتشر شده در کانال تلگرامی سینما دیلی پروانه معصومی خطاب به لیلا حاتمی گفت: «خانم لیلا حاتمی! مگر ...

نماینده مجلس: وزیر ارشاد مخالفتی با اکران «عصبانی نیستم» ندارد

احمد مازنی با اشاره به نامه ۱۲۰ سینماگر به رئیس جمهوری در خصوص اعتراض به عدم نمایش فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» افزود: بارها بر ضرورت حاکمیت قانون در تمامی عرصه‌ها به ویژه عرصه فرهنگ و هنر تاکید شده زیرا سلیقه‌های شخصی نباید در فرایند اجرای قانون تاثیر بگذارند. ...

مساله «عصبانی نیستم» نباید به نامه به رییس جمهوری می کشید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خانه ملت، احمد مازنی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به نامه ۱۲۰ سینماگر به رییس جمهور درباره اعتراض به نمایش ندادن فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» گفت: بارها بر ضرورت حاکمیت قانون در تمامی عرصه‌ها به ویژه عرصه فرهنگ و هنر تاکید ...

حمایت یکتا ناصر از لیلا حاتمی

حمایت یکتا ناصر از لیلا حاتمی

برترین‌ها: یکتا ناصر در یادداشت اینستاگرامی خود از صحبت‌های لیلا حاتمی در نشست خبری فیلم خوک در جشنواره برلین دفاع کرد.       ...

پرفورمنس «دیاستاسی» در «دا»

پرفورمنس «دیاستاسی» در تماشاخانه‌ی «دا» به صحنه می‌رود. به گزارش ایسنا،طبق گزارش رسیده، «پرفورمنس «دیاستاسی» که پس از یک دوره اجرای در جشنواره حرکت «دایره» به عنوان اثر منتخب به جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه پی ...

بهشت ، رسانه فقدان مطالعات در اینجا

فردوسی، مهدویان و عدم مطالعه و خِرَدگریزی

بهینه ساز هوشمند یک محقق در دانشگاه میشیگان این روزنامه نوشت: "در تاریخ یازدهم بهمن 1397 در PBS هفت, رضایت, لینک ها و.... این نرم افزار ارائه MH رسانه است. به مدیر. در این بررسی از آخرین فیلم ثبت شده در جریان است. در طول مصاحبه ، رسانه ها در حاشیه شاهنامه و محتویات آن را و زد. این برنامه است در برابر غیر جدی با او. رسانه ها در این مهم است که این آیات از شاهنامه است. "نژاد پرستی "و" فاشیسم" و حاضر است به دولت ارائه دهد. در این سوال. فیلم تجزیه و تحلیل موضوع از این محصول است که نه تنها انسانهای شاهنامه که در آن رسانه ها بحث خواهد شد. حرکت از اینجا شروع شهروند در فیلم, رسانه های, چگونه آن را نشان داده شده است. در ادامه تاریخ است. خروجی از موافقت با این که شعار صد دقیقه است. از این رون ابایی ندارد و «مهم این است که بدانی چه‌ کار می‌کنی» یا به ‌دیگر سخن، آگاه باشد و با این آگاهی کار را جلو ببرد. وی ادامه داد: «وقتی می‌خواهی فیلمی داغ یا پرحرارت بسازی که حتی جنبه‌های فاشیستی هم در آن باشد» تا تماشاگر را جذب کند و شعارهای بخش گسترده‌ای از جامعه باشد و بتواند حرف خود را منتقل کند. وی برای اثبات مدعای خود به فیلم‌های خارجی، خاصه آمریکایی، اشاره کرد. وی در مثالی، از همدلی بازیکنان فوتبال برای اثبات مدعای خود استفاده کرد و در پایان سخن برای تأیید تبلیغی‌ بودن اثر خود، شاهنامه فردوسی را به سیاق فیلمش اثری فاشیستی، نژادپرستانه، شعاری و سرشار از خشونت تعریف کرد. مجری برنامه مخالفت ملایمی کرد. در ادامه، مهدویان برای اثبات مدعایش عنوان کرد بعضی ابیات فردوسی را از بر است که حاوی چنین نکاتی است. وی به این سخن اکتفا نکرد و محتوای شاهنامه را فاشیستی دانست. گفت‌وگو همین‌جا به اتمام رسید و رشیدپور در پایان ابراز امیدواری کرد که مهدویان در ساخت فیلم بعدی‌اش از عقل بهره ببرد تا احساس. مهم‌ترین ادعای مهدویان، فاشیستی‌ بودن محتوای شاهنامه است؛ هر چند ربطی به بررسی فیلم وی در این برنامه تلویزیونی نداشت. پیش از توضیح درباره محتوای شاهنامه باید دید فاشیست معنایش چیست و مهدویان چگونه آن را متوجه شده است. مهدویان مثال‌هایی برای یکدلی جامعه گسیخته و از‌ هم‌ پاره عنوان کرد، چون فوتبال، شعارهای ملی و چیزی که اشتراک بین گروهی از افراد را یادآور می‌شود و آنها را دچار هیجان و غلیان روحی می‌کند؛ پدیده‌ای تقریبا جهان‌شمول و عمومی. وی فیلم خود را از این منظر دید و شاهنامه را نیز از این منظر مورد توجه قرار داد. به دیگر سخن نگاه ملی و همبستگی‌افزا را نگاهی فاشیستی در نظر آورد. هر چند آگاهان می‌دانند فاشیست نه ملی‌گرایی، بلکه نشان از مرامی دارد که خود را برتر از دیگران می‌دانند و آماده تهاجم به هر کشوری و هر سرزمینی و دیگری هستند. به دیگر سخن خود را نژاد برتر می‌دانند و دیگران را دارای نژاد پست و حق هر عمل یا خشونتی را، هر چقدر شنیع و خلاف، علیه دیگر مردمان پست برای خود قائل هستند. ناگفته پیداست نه ملی‌گرایی به معنای غربی آن و نه وطن‌دوستی تاریخی و کهن ایرانی چنین معنایی را در خود ندارد. شاهنامه فردوسی در راستای همان شناخت و آگاهی ایرانیان از هویت خود است و نه معنایی که کارگردان «شناخت» و احتمالا مطالعه درست از آن نداشته است. وی شاید بداند هر حب ذاتی نژادپرستی نیست ولی مهدویان بدون توجه به این تعاریف و این فهم از مسئله و بی‌آن که زحمتی به خود داده و مطالعه‌ای در این باب کرده باشد، اثر خود و شاهنامه فردوسی را اثری فاشیستی معرفی کرد. نظر کارگردان درباره خود و اثرش، چون خود ادعا می‌کند، لابد درست است ولی تعمیم آن به شاهنامه سراسر و بی‌تردید خطاست. کارگردان در لفافه ادعا کرد که شاهنامه را خوانده و با تأکید بر ذکر شواهد به مخاطب نشان داد مطالعه در این مورد داشته، اما بر خلاف این مدعا به نظر دقت لازم و حتی ابتدایی را در مطالعه شاهنامه نداشته است. پیش از نقد برداشت کارگردان لازم است به سرایش شاهنامه اشاره رود. آگاهان و بسیاری از ایرانیان اطلاع دارند که بسیاری کتاب‌ها تحت عنوان شاهنامه یا خدای‌نامه پیش از سرایش شاهنامه فردوسی در ایران رایج بوده که متن آنها به نثر بوده است. بسیاری قبل از فردوسی تلاش بر منظوم‌ کردن این اثر ملی کرده‌اند ولی موفق نشده‌اند یا کارشان ارزش هنری مناسب را نداشته است. ابوالقاسم فردوسی نیز یکی از این شاعران بوده است که برای منظوم‌ کردن این اثر تاریخی و ملی به سرایش شاهنامه پرداخت. وی در اثر خود به تلاش شاعر دیگری به نام «دقیقی» اشاره دارد و حتی ابیات وی را برای مقایسه ارزش هنری کار خود با کار آن شاعر در تصنیفش قرار می‌دهد. همان‌طور که بسیاری از شاهنامه‌شناسان عنوان کرده‌اند، فردوسی پس از تلاش بسیار به یکی از این خدای‌نامه‌ها دست یافت و نه‌ تنها موفق به سرایش کامل آن شد، بلکه به دلیل ارزش هنری و زیبایی کار موجب ازرونق‌افتادن تمامی خدای‌نامه‌ها و شاهنامه‌های قبل از خود شد. سخن کوتاه اینکه فردوسی این اثر را به نظم درآورد، ولی سخنان پهلوانان یا ذکر وقایع حماسی و تاریخی بر اساس منبعی که در اختیار داشته است. در این اثر پهلوانان و شاهان و تمامی عناصر داستانی بر اساس موقعیت سخن می‌گویند؛ مثلا در هنگامه جنگ توس از پهلوانان ایران عنوان می‌کند «هنر نزد ایرانیان است و بس.» همین موقعیت برای دشمنان ایران نیز وجود دارد؛ آنها نیز در جای‌جای جنگ‌ها و رجزها به‌ کرات علیه ایرانیان سخن می‌گویند. به دیگر سخن، بر اساس فضاسازی داستان، در افواه افراد سخن‌های متفاوت خواهد آمد. از این‌گونه سخن‌ها نمی‌توان ادعا کرد که شاهنامه نژادگراست، چون در آن انواع رجزخوانی و مقابله حماسی و هنری از ایرانی و غیر ایرانی علیه یکدیگر در جریان است. حتی ایرانیان علیه خود به بدگویی می‌پردازند، مانند شکایت سام و گودرز و رستم از خیره‌سری کاووس‌شاه. کسی که با اندیشه آرمان‌شاهی در ایران باستان و شاهنامه آشنا باشد، متوجه خواهد شد در شاهنامه حتی علیه شاه ایران، چه جمشید، چه گشتاسپ و چه کی‌کاووس که دارای فره‌اند، فراوان ابیات یافت می‌شود. به‌ عنوان شاهدی دیگر، در ابیاتی مرداس عرب را که پدر ضحاک است، شاهی «گرانمایه و پردادودهش» معرفی می‌کند. این شاهدها اندکی از بسیار است. ناگفته پیداست ادعای این که شاهنامه با چنین ابیاتی فاشیستی است، بی‌اعتبار بوده و نشان از بی‌خبری گوینده هم از معنای فاشیسم و هم از محتوای شاهنامه دارد. کارگردان همچنین به نژادگرایی در شاهنامه توجه داد. در چند خط بالاتر، «هنر» را از زبان توس شاهد آوردم. «هنر» در آن بیت به معنای جنگاوری است. ابیاتی در شاهنامه داریم که به «نژاد» اشاره دارد، ولی معنای آن مانند «هنر» متفاوت از معنای مد نظر کارگردان یا معنای رایج در افواه امروزی است. مراد فردوسی از نژاد، خانواده و خاندان نام‌آور و گرانمایه است، نه معنای مد نظر مهدویان. از منظری دیگر، در ایران بحث نژادی به معنای غربی آن وجود تاریخی نداشته است. بحث نژادپرستی بحثی است که در قرن اخیر ایجاد شده است و معلوم نیست کارگردان با چه منطقی این بحث را به شاهنامه در ١٠ سده پیش تعمیم داده است. در تکمیل این سخن، بد نیست باز به خود شاهنامه برگردیم. هر کس که اندکی از داستان‌های شاهنامه خبر داشته باشد، خواهد دانست پادشاهان ایران و توران از یک نژادند (نژاد چه به معنای قدیمی آن، چه به معنای جدید و مد نظر کارگردان)؛ همه آنها ریشه از فریدون دارند. شاهدی مهم‌تر، پادشاه آرمانی شاهنامه کیخسرو است. کیخسرو پادشاه آرمانی و فرهمند ایرانیان، از پدر از شاه ایران است و از مادر از شاه توران. چگونه ممکن است شخصی بتواند با این شواهد، شاهنامه را بر اساس ابیات رجزخوانی‌ها نژادگرا و چه و چه بخواند. به‌ عنوان تکمله، در شاهنامه به انواع نقدها و صفات منفی بسیاری از ایرانیان اشاره می‌شود، ولی خوانندگان شاهنامه می‌دانند چه بسیار از پیران‌ویسه، وزیر افراسیاب، تعریف و تمجید شده است. افراسیاب دشمن شماره یک ایرانیان در شاهنامه است و وزیرش نیز در شکست، هزیمت و پیکار با ایران و سپاه ایران معاون، یار و همراهش، ولی در جای‌جای شاهنامه به خرد و داد او اشاره می‌شود. این شواهد جز این را پدیدار می‌کند که محمدحسین مهدویان بر خلاف ادعایش از محتوای شاهنامه اطلاعی ندارد؟ او مختار است اثر خود را فاشیستی بنامد و ما هم مخالفتی نداریم، ولی نه این که نگاه خود را به دیگران و اثر آنها به‌ ویژه به شاهنامه ارجمند تعمیم دهد. در نوشته‌ای پیشین درباره برنامه فیتیله به مسئله مهمی اشاره کرده بودم و آن بی‌اطلاعی، کم‌آگاهی و کمبود مطالعه بین دست‌اندرکاران و تریبون‌داران در ایران کنونی است. چند سال پیش، در دوران دانشجویی، به یکی از نمایندگان مجلس ششم (البته پس از دوره ششم و پس از اتمام دوره نمایندگی‌اش) در دانشگاه مراجعه کردم. در گفت‌وگو به مسئله‌ای اشاره کرد و من شباهت آن داستان را بر محضر دریدن کاوه در دربار ضحاک یادآور شدم. در پاسخ اعلام کرد این داستان را نشنیده بود. بسیار تعجب کردم که یکی از موفق‌ترین و ملی‌ترین نماینده‌های مجلس ششم داستانی به این شهرت را نمی‌داند. متأسفانه این مطالعه‌ نداشتن و آگاه‌ نبودن نه‌ تنها استثنا نیست، بلکه قاعده است. در همین گفت‌وگو برنامه هفت، مشخص است نه مهدویان شاهنامه را درست خوانده و نه رشیدپور مطالعه درستی درباره آن داشته است؛ خاصه که رشیدپور یکی از تواناترین مجریان فعلی تلویزیون است. بالاخره روزگاری در رادیو و تلویزیون ایران امثال صبحی‌مهتدی و ابوالقاسم انجوی‌ شیرازی مشغول اشاعه فرهنگ بودند. هنوز نیز از آن گروه فرهنگ‌مداران در تلویزیون و رادیو هستند؛ هر چند پیرسال. تلویزیون ایران و مجری‌های تلویزیون، تجربه آنها را در اختیار دارند و باید جدیت بیشتری در کار داشته باشند تا بتوانند برگی بر خدمات گذشتگان بیفزایند. کار جدی فراموش شده است، ایران فراموش شده است؛ سخن مهدویان و واکنش رشیدپورِ عاشق وطن و حتی کم‌اطلاعی آن نماینده وطن‌دوست، نشان از این دارد. ایران‌دوستی تنها به نیت نیست، نیاز به کار جدی و وقف خود در کارها، مطالعه و تعقل در امور دارد ولی امروزه تحقیقات و جدیت در کار در ایران یا فراموش شده یا کم‌بها شده است. در بهترین حالت، اثری خارجی را می‌یابیم و ایرانی‌سازی‌ آن صرفا با تغییر لهجه‌دادنش است، نه تلاش بر فهم و درک موقعیت فعلی و استنباط نتایج و نه براساس مطالعه و تدقیق در امور. امروزه در ایران روال بر عکس است که این روال عدم‌ جدیت عرض خود بردن است و زحمت ایرانیان داشتن و افزون‌تر کردن مشکلات و گرفتاری‌ها. محمدحسین مهدویان در قیاس کار خود با اثر فردوسی، قصد بدی نداشت ولی چون احاطه‌اش بر موضوع کم است، ندانست چه می‌گوید. وی طبق تعریفش از آگاهی که در ابتدای این نوشته اشاره شد، خود را با فردوسی مقایسه کرد اما از قضا، نه‌ تنها آگاه نیست، بلکه بر ناآگاهی‌اش نیز آگاه نیست. در شباهت میان فردوسی و مهدویان همین بس که بر اساس تحقیقات فردوسی‌شناسی، حکیم توس مردی دانشی بود و در اندیشه و هنر سخت وسواس داشت که سبب شده است که وی چنین جایگاهی در سپهر شاعران و اثرش در ادبیات ایران بیابد اما اکنون «هنر خوار شد جادویی ارجمند». امید که همه ما ایرانیان تلاش، خردورزی، هنر و دانش‌آفرینی فردوسی را پی بگیریم.»