hidelogo
بومرنگ | سایت تفریحی،سرگرمی،پزشکی،عکس،فالپنج شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸

كدهاى ذهنى | سایت تفریحی بومرنگ

 كدهاى ذهنى

 

اينكه مى گويند خوشبختى بيشتر امرى ذهنى است تا شرايطى بيرونى خيلى هم بيراه نمى گويند.

 كدهاى ذهنى

در واقع ما با كدهاى ذهنيمان زندگى مى كنيم.اولين سوالى كه پيش مى آيد اين است كه كد ذهنى چيست ؟

كدهاى ذهنى انتظاراتى است كه ما در مواجهه با وقايع متنوع زندگى در ذهن خود ايجاد مى كنيم و بر مبناى همين كدها مغز ما شروع به كار مى كند و اتفاقاتى متناسب با كد داده شده براى ما اتفاق مى افتد. بگذاريد با چند مثال موضوع را روشن كنم :
فرض كنيد ماه رمضان است شما ممكن است تا هيجده ساعت گرسنه و تشنه باشيد.اما احساس گرسنگى و تشنگى زياد شما را آزار ندهد. حالا يك روز عادى را تصور كنيد كه ساعت ناهارتان نيم تا يكساعت جابجا مى شود در حاليكه يك صبحانهء مفصل هم خورده ايد. اما گرسنگى به شدت شما را بيقرار مى كند و اصطلاحا “روده بزرگه، روده كوچيكه را مى خورد”.
حالا مثال ديگرى مى زنم :در طى مسافت طولانى كه در راه هستيد ساعتها احساس رفتن به دستشويى را كنترل مى كنيد اما دم در كه رسيديد به شدت احساس اورژانس دفع مى كنيد طوريكه اگر در عرض چند دقيقه نتوانيد به دستشويى برويد ممكن است كنترل دفع تان را از دست بدهيد.

يا وقتى را تصور كنيد كه صبح امتحان و كار واجبى داريد و مثلا بايد ٦ صبح بيدار شويد.و فراموش هم كرده ايد ساعت را كوك كنيد اما به طرز معجزه آسايى، پنج دقيقه به شش بيدار مى شويد! در حاليكه در حالت عادى و بدون زنگ، زودتر از ٩ بيدار نمى شويد.
حالا مى پرسيد چرا ؟
در واقع اينجا كدهاى ذهنى و كاركردهاى پنهان مغزى شما هستند كه وارد عمل مى شوند. وقتى روزه هستيد به طور ناخود آگاه به ذهن خود كدى مى دهيد كه من امشب تا ساعت ٩ گرسنه و تشنه خواهم ماند براى همين حس گرسنگى و تشنگى كمتر اذيتتان مى كند در حاليكه در روز عادى وعدهء خوردن ناهار در ساعت يك را به ذهن خود داده ايد و براى همين گرسنگى بيشتر اذيتتان مى كند. همينطور وقتى در راه احساس دفع مى كنيد مثلا كدى به ذهن خود مى دهيد كه تا دو ساعت امكان دفع نخواهم داشت.اما وقتى دو ساعت و پنج دقيقه مى شود شما به شدت احساس اورژانس دفع داريد و كنترل دفع برايتان سختتر مى شود. وقتى ٦ صبح كار داريدشب، هنگام خواب باز به صورت ناخودآگاه كدى به مغز مى دهيد كه بايد شش بيدار شوم و مى شويد !

بله كدها و انتظارات ذهنى شما هستند كه علاوه بر اثرات فیزیولوژیک، حال بعديتان را تعيين مى كنند مثلا وقتى با كسى دوست مى شويد حس و حال شما در حين دوستى و بعد از آن با توجه به انتظار شما از آن رابطهء دوستى تعیین می شود اگر انتظار شما تفريح و داشتن يك همدم باشد در صورت تحقق اين انتظارات، احساس خوب و مطبوعى خواهيد داشت حتى اگر دوستى شما بعد از مدت معينى تمام شود! اما اگر انتظارات بيشترى از دوستى داريد و دوستى را فقط در صورتى مفيد مى دانيد كه ابدى باشد متناسب با همين انتظار و كد ذهنى در صورت اتمام دوستى و رابطه احساس يك شكست خورده را خواهيد داشت.هر قدر انتظارات غیر واقع بینانه تر و بیشتری از یک موقعیت داشته باشید احتمال شکستگی بیشتری خواهید داشت.وقتى تنها هستيد اگر تنهايى را فرصتى براى مطالعه، انجام كارهاى معطله، تفكر و خودشناسى بدانيد تنهاييتان در مدتى معين حس خوبى به شما خواهد داد ولى اگر فكر كنيد تنهايى شما نشانگر بى كسى و بى پناهى شماست و منجر به اتلاف وقتتان می شوددر طى مدت تنهايى، احساساتى متناسب با همان تفکرات خواهيد داشت.

در واقع شما با كدهاى ذهنى اتوماتيك و خود سرى مواجه هستيد كه تاثير مهمى بر زندگى شما دارند. اگر بتوانيد كدهاى ذهنى و انتظارات خود را بشناسيد و آگاهانه آن را لمس كنيد و آنها را متناسب با واقعيتهاى موجود تطبيق دهيد و كدهاى كاراتر و واقع بينانه ترى به ذهن خود بدهيد؛ اين مسيرى خواهد بود در جهت اينكه احساس بهترى نسبت به زندگى و موقعيتهاى متنوع آن داشته باشيد.

بسیاری از مواقع کدهایی که شما به ذهنتان می دهید متناسب با مدلی از فکر کردن شماست که به صورت اتوماتیک شکل می گیرد و اگر این کدها ناکارا باشند شما برای تغییر این افکار اتوماتیک که عمری به داشتن آنها عادت کرده اید نیاز به کمک یک رواندرمانگر دارید.

Likes0Dislikes0
نظرات و ارسال نظر